Pages

November 20, 2011

Nabil, belakang sebelah kiri - gambar kredit Ummu Amirul Mukmin
Ketika usianya kira-kira 2 bulan, kami telah menghantarnya ke rumah penjaga yang mesra dipanggil Wan Ani. Bersama beberapa orang kanak-kanak lain, Nabil merupakan yang paling muda. Setiap pagi saya akan menghantarnya bersama sebuah beg berisi tiga pasang baju, lampin pakai buang, dan susu yang akan digunakan seharian. Lewat petang selesai tugas di pejabat dan setelah menempuh kesesakan jalan saya mengambilnya pulang ke rumah. Pernah suatu hari saya lewat mengambilnya, pada usia kurang setahun, dia merajuk tidak mahu pulang bersama, ketika itu terasa kesedihan apabila anak yang usianya belum pun sampai setahun sudah mengerti makna kasih sayang dan perhatian seorang ibu.

Hari ini dia berusia 10 tahun, semoga membesar sebagai anak yang soleh, berjaya di dunia dan akhirat, jejakilah para Rasul dan Sahabat memelihara deen ini dengan sesungguhnya. Bukanlah kejayaan dunia ini yang hakiki namun akhirat juga yang kekal abadi. Pandanglah kehidupan dengan pandangan hati yang punya iman, nescaya akan hadir bersamanya ketenangan. Semoga Allah swt sentiasa memelihara dan merahmati perjalanan kehidupanmu, anakku.

Ummi dan abah sayangkan Nabil.

1 comment:

ruby said...

Atuk, wan, mak ude, mak cik, mak long, pak long, mak teh, pak su, pak lang n mak lang semua sayang nabil jugak..

Smg nabil menjadi anak soleh berjaya didunia dan akhirat, menjadi ank kebanggaan ummi & abah..dah besar ank bujng ummi sorang nih..:-)