Pages

November 29, 2011

Seimbang Kehidupan

"Dear Parents: No School Tomorrow Tuesday 29th Nov for all students due to the weather conditions."

Mesej sebegini telah beberapa kali diterima semenjak anak-anak bersekolah di Riyadh. Hari persekolahan dibatalkan kerana cuaca yang tidak mengizinkan. Seingat saya ketika zaman persekolahan di Malaysia dahulu tidak pernah ada hari persekolahan dibatalkan kerana hujan lebat kecuali kawasan-kawasan yang terlibat dengan banjir. Hujan sebelah pagi bermakna perlu meredah kesejukan serta baju dan kasut yang mungkin basah terkena air hujan. Sejuknya memang terasa tetapi tidaklah sehingga perlu memakai jaket ke sekolah.

Berbeza di sini, ketika menjelangnya musim panas dan ketika menjelangnya musim sejuk akan ada perubahan-perubahan cuaca yang tidak menentu. Hari ini 29 November, hujan turun renyai-renyai sepanjang hari. Suhu menurun sehingga 7 darjah celcius, sejuknya terasa. Ketika ini pemanas udara, pemanas air mula berfungsi sepenuhnya setelah direhatkan selama musim panas yan g lalu. Menyeimbangkan persekitaran  agar kekal pada suhu yang sesuai.

Safe Heat Oil Filled Radiator Heater
 Sifat kesimbangan ini samada secara sedar atau tidak banyak mempengaruhi kehidupan kita. Dari hal makan dan minum sehinggalah kepada mencorak sebuah kehidupan. Islam yang syumul  menyeru umatnya  kepada yang seimbang (tawaazun) dalam menjalani kehidupan dunia dengan nilai-nilai ukhrawi.

"Dan carilah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah swt kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia; dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepada mu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah); dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah swt tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan." (Al Qasas:70)

Semoga kedatangan tahun baru, 1433H ini akan menyedarkan kita tentang umur dan masa yang telah berlalu, menekuni kesilapan seterusnya berhijrah ke arah yang lebih baik dan semoga dengannya akan mendapat penghayatan Islam yang lebih kukuh dan ibadah yang lebih sempurna.

1 comment:

ruby said...

Semoga thn 1433H ini lebh baik buat kita smu dr thn lps..Mudh2an impian kita smu tercapai :-)amin..