Pages

June 09, 2009

Sempena Hari Bapa



Jika bulan Mei sinonim dengan hari ibu, Jun pula hari untuk memperingati para bapa. Benarlah kata pujangga, kasihnya ibu membawa ke syurga, kasihnya bapa berkorban nyawa. Jika dulu bapa atau apa sahaja panggilannya berperanan lebih di luar rumah, mencari rezeki, perginya pagi pulangnya petang atau malam. Semata-mata mencari sesuap nasi untuk anak dan isteri. Tetapi kini zaman berubah, peranan bapa juga turut berubah, kerana bukan bapa sahaja yang keluar mencari rezeki malah ibu juga turut membantu mencari nafkah menambah pendapatan, menjana ekonomi keluarga. Maka dilihat peranan bapa sudah mula berubah, tidak hairan jika dilihat bapa hari ini sama2 menjaga anak malah mengurus rumah tangga. Namun bukanlah suatu yang keterlaluan, kerana di dalam Islam juga para bapa dituntut untuk memudahkan kerja2 suri di dalam rumah tangga. Rasulullah sendiri dilihat sebagai qudwah yang terbaik di dalam urusan rumah tangga baginda.

Saya tertarik kepada salah satu artikel keluaran majalah Keluarga bulan Jun 2009, yang bertajuk berapa lamakah anda akan bertahan tanpa isteri. Bersama beberapa survey yang dilakukan penulis, rata2 begitu gembira jika tiba2 mendapat nota dari isteri yang menyatakan ingin pulang rumah ibu atau pergi bercuti barang seminggu dua. Alasannya bolehlah buat sesuka hati di dalam rumah tanpa terbelenggu dengan disiplin, terhindar dari mendengar ceramah motivasi percuma, boleh menonton TV bila2 masa, namun ringkas cerita akhirnya penulis akur yang bukanlah mudah tanpa kehadiran seorang suri yang bernama isteri. Menarik juga ye...sekiranya para isteri ditanya soalan yang sama mereka juga mungkin akan memberikan jawapan yang seirama. Namun perkahwinan bukanlah ertinya menyekat kebebasan seseorang tetapi menjadikan seseorang lebih bertanggungjawab serta bersungguh2 ke arah yang lebih baik kerana sesungguhnya Allah menjadikan setiap makhluk itu berpasang2an agar saling lengkap melengkapi, bergandingan memikul amanah Allah yang tidak lain tidak bukan hanya keranaNya.

Berbalik peranan bapa hari ini, sememangnya lebih mencabar. Mencabar kerana bukan sahaja tanggungjawab utama mencari nafkah tetapi juga perlu terlibat secara aktif mendidik anak2. Bapa perlu peka dengan perubahan persekitaran anak2, keperluan fizikal dan rohani anak2. Bukan sekadar menyediakan keperluan makan, minum dan pakaian mereka. Sememangnya ramai bapa yang baik dan bertanggungjawab namun tidak kurang juga yang sebaliknya. Jika semua bapa berperanan secukupnya tidaklah timbul masalah sosial hari ini kerana kekuatan sesebuah rumahtangga bergantung penuh kepada ketua keluarga. Ke mana arah tujuan, apakah acuan yang diguna pakai segalanya ditentukan pengemudi bahtera laksana nakhoda kapal yang perlu pastikan anak2 kapalnya selamat, tidak hanyut dilautan dan berjaya sampai ke destinasi yang dituju. Pastinya kesejahteraan dunia dan akhirat yang dicari. Selamat di dunia selamat juga di akhirat..insyaAllah.

Sempena hari bapa ini pastinya saya ucapkan khas untuk abah saya yang tidak pernah kenal erti penat mencari rezeki membesar dan mendidik kami tujuh beradik. Begitu tinggi pengorbanan mak dan abah yang meletakkan keutamaan anak2 melebihi keutamaan sendiri. Juga buat abah kepada Nabil, Bihah dan Hana yang sangat peduli kepada keperluan anak2. Semoga segala kebaikan akan menjadi saham akhirat..amin.

No comments: