Pages

June 02, 2009

Abha-Jeddah-Makkah

Perjalanan ke Makkah kali ini kami mulakan seawal 5 petang hari Rabu (27 Mei), dengan menaiki pesawat Saudi Airline dari Abha, perjalanan mengambil masa kira2 52 minit ke Jeddah. Berniat ihram ketika diumumkan pesawat melintasi kawasan miqat di Yam lamlam. Kali terakhir kami kerjakan umrah ialah pada bulan Febuari yang lalu. Selesai urusan luggage dan menyewa kereta, kami menuju ke Makkah. Kali ini perjalanan mengambil masa kira2 50 minit. Sampai di tanah haram kota Makkah kira2 pukul 8.10 minit malam. Sempat juga membeli ayam goreng Al-Baik sebelum masuknya waktu Isya’ iaitu sebelum urusan jual beli berhenti seketika. Selesai urusan check in di hotel Al Shohada, makan malam kami ialah nasi goreng yang di bawa dari Abha bersama ayam goreng Al-Baik. Selesai urusan anak2, kami mula bergerak ke masjidil Haram yang terletak kira2 500 meter dengan menaiki coaster bus.


Pada bulan Febuari yang lalu, suasana lebih lengang berbanding ketika ini di mana kelihatan ramai jemaah memenuhi kawasan masjid untuk mengerjakan umrah. Kebanyakan jemaah luar dilihat datang dari Iran, Indonesia, India, Pakistan dan juga Malaysia di samping jemaah2 tempatan dan sekitar Jazirah Arab. Memandangkan kami membawa bersama anak2, untuk mengurangkan suasana yang sesak, maka kami mengerjakan tawaf agak jauh dari Kaabah, selesai tawaf kami beredar ke kawasan untuk mengerjakan saie. Dari bukit Safa ke bukit Marwah. Kali ini perlu bergilir2 memandangkan Bihah dan Hana yang kepenatan. Namun Nabil tetap bersemangat untuk mengabiskan tujuh pusingan. Alhamdulillah selesai mengerjakan umrah untuk kali ini, semoga ibadah ini diterima olehNya.

Syukur alhamdulillah kerana masih diberi kesempatan untuk mengunjungi tanah haram, kota suci Makkah di mana Allah menjadikan hati-hati manusia merinduinya dan mewajibkan ke atas hamba-hambaNya yang mampu agar mengunjunginya dengan dijanjikan pahala yang berganda. Makkah, tempat di mana terletaknya Kaabah, yang dibina oleh Nabi Ibrahim bersama anaknya Nabi Ismail atas perintah Allah, di situlah juga keluarnya air zam2 iaitu air yang paling berkat di atas muka bumi dan tempat kelahiran Nabi yang terakhir, Nabi Muhammad saw, penghulu sekelian Rasul.

Sabda Nabi yang maksudnya “Solat di Masjidku ini (Masjid Nabawi) lebih baik daripada 1000 kali solat di masjid lain kecuali Masjidil Haram lebih afdal daripada 100 kali solat di masjidku ini (iaitu 100 ribu kali di masjid lain).

Gambar2 sekitar kerja2 pembinaan bagi tujuan pembesaran kawasan masjid yang sedang giat dijalankan,

Kak Ina sekeluarga dari Malaysia

Ruang legar Zam Zam tower

Qistina genap 44 hari

Bersama Sue & keluarga di Jeddah

p/s: Jzkk Pua, kak Syam dan kak Ina sekeluarga atas kiriman barang2 dari Malaysia serta Kak ila & Fizah kerana sudi membawakan Barakah untuk kami dari Mesir.

No comments: