Pages

June 28, 2009

Selamat tinggal Abha!


Selang beberapa hari lagi kami akan meninggalkan Khamis Mushayat, Abha. Kali ini kami akan menetap pula di Bandar Metropolitan, Riyadh, insyaAllah. Manusia merancang, namun segalanya atas ketentuan yang Maha Berkuasa, itulah kata2 yang selalu memberi kekuatan dan semangat. Rasa sedih juga nak meninggalkan bandar Abha yang terkenal dengan cuacanya yang nyaman..meninggalkan banyak kenangan bagi kami sekeluarga. Rasa yang sama ketika kami meninggalkan kota Makkah dulu sebelum ke Abha. Namun itulah resam kehidupan, malah kita juga akan meninggalkan dunia yang sementara ini. Membuat persiapan untuk berpindah dalam masa yang singkat kira2 seminggu cuma, semuanya perlu diatur sebaik mungkin, dari proses mengklasifikasikan barang2, proses penghantaran dan sebagainya. Terfikir juga, ini baru proses perpindahan daerah, bagaimana sekiranya perpindahan dari alam dunia ke alam barzakh. Adakah cukup persediaan amal sekiranya dijemput menemui Pencipta, tanpa sebarang isyarat dan kesuntukan masa, tatakala itu malaikat maut datang menjalankan tugas, ngeri rasanya bila ingatkan, sempatkah kita? Sekurang2nya meninggalkan pesanan buat insan2 yang tersayang. Mudah2an kita sentiasa bersedia dan tergolong di kalangan mereka yang diberi taufik dan hidayahNya.



Bertukar angin..dari angin di atas gunung kali ini kami ke bandaraya yang dikelilingi padang pasir. Menyertai rakan2 Malaysia yang ramai di sana, pengalaman yang membuka lembaran baru. Syukran jazilan diucapkan kepada sahabat2 yang bersama2 mencari dan memberi info mengenai penempatan dan sekolah di sana. Hanya Allah yang dapat membalasnya. Semoga urusan kita semua dipermudahkanNya.

2 comments:

Mrs.FHM said...

kak imah...semoga segala urusan dipermudahkan Allah... insyaAllah... pasni kalau ke Abha lagi sure rindu nak gi umah kak imah dan makan kari hehehe... takper lah mungkin kiter jumpa kat Riyadh pulak kan... selamat berpindah semoga tempat baru nanti lebih seronok....

Ummu Nabil said...

Na, terima kasih..kami masih di Abha. Mungkin bulan depan ke Riyadh. InsyaAllah kita jumpa di Riyadh pulak..