Pages

June 15, 2009

Peringatan Buat Diri

Mari share artikel menarik ni..

From http://heartsandhugs.wordpress.com/

Assalamualaikum..
Kawan-kawan..kite sedar tak siapa musuh kita? Orang kafir? Orang Israel? Orang jahat? Orang yang tak suka kite? Orang yang suka potong queue mase nak naik tren? Orang yang jeling kite cam die bagus sangat? Orang yang buang chewing gum merata-rata? Hmm…ade Quran x kat tangan? Jom selak ayat-ayat nih…

“Sesungguhnya syaitan adalah musuh bagi kamu; maka ambillah ia sebagai musuh. Ia menyeru golongannya hanya supaya mereka menjadi di kalangan orang-orang penghuni neraka yang menyala-nyala.” (35:6)

“Ia (syaitan) adalah musuh yang nyata bagi kamu.” (2:208)



Sejak zaman tok Adam lagi syaitan dah berjanji dengan Allah yang dia akan menyesatkan kite..Dan Allah dah bagi green light pun..

“Dan perdayakanlah siapa sahaja yang engkau(Iblis) sanggup dengan suaramu (yang memukau), kerahkanlah pasukanmu terhadap mereka, yang berkuda dan yang berjalan kaki, dan bersekutukanlah dengan mereka pada harta dan anak-anak lalu beri janjilah pada mereka” Padahal syaitan itu hanya menjanjikan tipuan belaka kepada mereka. (17:64)

Perasan tak? Allah dah cakap awal-awal.. Syaitan hanya menjanjikan perjanjian tipu-tipu buat kite….kena tipu hidup-hidup kite ni…

Dan syaitan kate ape?

Kemudian pasti aku akan mendatangi mereka dari depan, dari belakang, dari kanan, dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur. (7:17)

Dia syaitan jadikan kite rase best sesangat bile buat dose tu…Contoh;korang pernah rase tido lama2 dan bermalas-malasan tu best giler tak? Mesti pernah kan? kan? haa..Macamtulaa…

Dan (ingatlah) ketika syaitan menjadikan terasa indah bagi mereka perbuatan (dosa) mereka dan mengatakan, ” Tidak ada (orang) yang dapat mengalahkan kamu pada hari ini, dan sungguh, aku adalah penolongmu.” Maka ketika kedua pasukan itu telah saling melihat(berhadapan), syaitan balik ke belakang seraya berkata, ” Sesungguhnya aku berlepas diri dari kamu; aku dapat melihat apa yang kamu tidak dapat melihat; sesungguhnya aku takut kepada siksaan Allah.” Allah sangat keras siksaan-Nya. (8:48)

Tipu..tipu..die tipu kite je, depan cakap lain, belakang cakap lain..ish..kalau kawan kite le yg cakap gitu..putus sahabat..Huh, begitu sekali kite menghukum kawan kite..tapi syaitan?
Pikir-pikir balik..geram kan? Geram giler. tapi..tau syaitan cakap ape? meh tengok ayat bawah ni…

Dan syaitan berkata ketika perkara(hisab) telah diselesaikan, “Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar, dan aku pun telah menjanjikan kepadamu tetapi aku menyalahinya. Tidak ada kekuasaan bagiku terhadapmu melainkan (sekadar) aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku, oleh sebab itu janganlah kamu mencerca aku, tetapi cercalah dirimu sendiri. Aku tidak dapat menolongmu, dan kamu tidak dapat menolongku. Sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu mempersekutukan aku (dengan Allah) sejak dahulu.” Sungguh, orang yang zalim akan mendapat siksaan yang pedih. (14:22)

Huu….boleh pulak dia kata gitu..CERCALAH DIRIMU SENDIRI…nampak sangatla kita ni buta mata hati kalau still nak ikut die(syaitan)..kan?kan?
Tau tak syaitan tu kat mane sebenarnye?
haa..nila gambarannye..



Tu, yang orang lidi penuh tande soal tu kita le kononnye..dan sepatutnye kite ikut je anak panah tu…Tapi sepanjang-panjang perjalanan akan ade junction2 yang mengarah ke jalan yang tak sepatutnye..yang menjauhkan kite dari destinasi sebenar seperti yang ditunjuk anak panah tu…
Antara jalan lurus dan cabang2 tu..syaitan di mana? haa..yang merah-merah tu syaitan la…die duduk kat simpang je..dia akan seru kite..goda kita..sampai kita berubah hati dan nak masuk simpang jalan kemaksiatan tu….lepas kite masuk je simpang tu..die cuci tangan..Mission accomplished..

Iblis menjawab, “kerana Engkau telah menyesatkan aku, pasti aku akan menghalangi mereka dari jalan-Mu yang lurus“ (7:16)

Sebab tu kalau kite dah sedar kite sesat..kembalilah ke pangkal jalan..baru kite jumpa balik arah sebenar kite..InsyaAllah…Berdoalah pada Allah, supaya tunjukkan balik jalan yang lurus tu..sepertimana yang kite insyaAllah duk lafaz hari-hari pagi petang siang malam dalam surah al-Fatihah…

Tunjukilah kami jalan yang lurus. (1:6)

Kita ni..Allah yang cipta..Syaitan pun Allah yang cipta..Allah tu Maha Kuasa..Syaitan tak takut ngan kite..tapi dia (syaitan) takut dengan penciptanya..jadi mintalah pada Allah
Macam kita gaduh dengan kawan kat kantin skolah sebab berebut nasik lemak,padahal kite cop dulu nasik lemak tuu.. mesti kite ngadu kat cikgu kan? Takpun makcik kantin.Masa tu kita rasa cikgu atau makcik kantinlah yang paling berkuasa untuk membela kita..hehe(sori selingan)


Dan jika syaitan datang menggodamu, maka berlindunglah kepada Allah. (dengan lafaz istia’zah). Sungguh Dia Maha Mendengar Maha Mengetahui. (176:200)

Kadang-kadang kita rase kite ni lemah betul..senang sangat ikut cakap syaitan..

Sesungguhnya syaitan itu tidak akan berpengaruh terhadap orang yang beriman dan bertawakkal kepada Tuhan. Pengaruhnya hanyalah terhadap orang-orang yang menjadikannya pemimpin dan terhadap orang yang mempersekutukannya dengan Allah. (16:99,100)

Sesungguhnya orang-orang bertaqwa apabila mereka dibayangi fikiran jahat (berbuat dosa) dari syaitan, mereka pun segera ingat kepada Allah, maka ketika itu mereka melihat (kesalahan-kesalahnnya).(176:201)

“Sesungguhnya (terhadap) hamba-hamba-Ku, engkau (Iblis) tidaklah dapat berkuasa atas mereka. Dan cukuplah Tuhanmu sebagai penjaga.“(17:65)

Huhu..Mari semak balik diri kita…Iman..Tawakkal..Taqwa..Ingat Allah..Hamba..ade tak semua tu kat kita??…..huuu..sob..sob

Dan..kalau kita ikut cakap syaitan jugak…adakah kite termasuk dalam golongan yang disebut dalam ayat (16:100)..nau’zubillah..taknak sebut..huhu..

wallahua’lam….

No comments: