Pages

April 15, 2009

Cerita semalam..

Hari ini apabila saya membaca posting saya semalam, tiba2 kakak datang dan tunjuk pada gambar kami bersama Tun M semalam, katanya yang tu (merujuk pada Tun M) macam biasa tengok kat TV je umi, alamak! kakak baru tahu ke, tu lah sebab semalam umi pesan elok2, be a good girl...kalau saya kata bekas Perdana Menteri pun dia tak faham lagi, kalau saya kata ketua mungkin dia faham, takpalah, gambar2 itu nanti akan mengingatkan bahawa dia pernah bertemu Perdana Menteri Malaysia yang ke empat itu, ye apabila satu hari nanti dia membuka lembaran buku sejarah dia akan tahu...tapi apa yang lebih menariknya pertemuan semalam apabila Tun M bukan lagi seorang pemimpin dan tidak lagi berkuasa. Dia sebagai manusia biasa yang telah berusia, melihatnya sama seperti melihat orang seusianya yang perlu dihormati walau mungkin berbeza pandangan. Begitu juga tatkala saya melihat TSH yang sentiasa memegang jari Raihanah, sekarang baru saya teringat semula ketika arwah atuk saya masih hidup antara cerita yang selalu diceritakan pada kami ialah ketika Tanah Melayu di jajah oleh Jepun, dia diserang oleh tentera Jepun, kakinya terkena peluru dan yang merawatnya ketika itu ialah Dr Siti Hasmah, cerita itu selalu diulang ulangnya setiap kali keluarga kami berkumpul, dia akan bercerita dengan begitu bersemangat sekali, katanya ketika itu dia mengaji di sekolah pondok di Kedah, dan sekarang tangan yang pernah merawat arwah atuk saya , memegang jari anak saya, cicitnya, ketika ini belumpun Raihanah menjejakkan kaki di Malaysia, ye tersentuh juga bila mengenangkan, kerana saya sangat sayang arwah atuk (al fatihah), beliau sangat bercita2, tegas dan bermotivasi. Kata2nya banyak mendorong saya, antara pesannya hormati, sayangilah ibu sebab kalau ibu dah tiada walau ke hujung dunia kita mencarinya tetap tak akan berjumpa. Kini setelah 7 tahun pemergiannya meninggalkan banyak kenangan, yang pasti pemergiannya sangat dirasai oleh semua ahli keluarga. Cerita semalam akan menjadi kenangan, cerita hari ini juga akan menjadi kenangan, maka dengan kenangan atau sejarah itulah kita belajar sesuatu.

2 comments:

ruby said...

teringat kat arwah atuk.. betul tu, arwah sangat kagum ngan Tun Mahathir. terutama time Tun M bagi speech...

Ken said...

nice blog