Pages

April 08, 2009

Pagi yang tenang...

Akhirnya terlerai juga masalah laptop yang membelenggu selama beberapa minggu ni, lama juga tak update blog, terima kasih kepada yang sudi mengunjungi laman kecil yang tidak seberapa ini. Namun, diharap sedikit sebanyak dapat memberikan sesuatu yang bermanfaat kepada pengunjung.

Seharian bekerja mengurus rumahtangga, anak2 dan suami, rasanya tetap dihambat oleh masa. Pagi anak2 ke sekolah, sekejap saja dah tengahari, masak, anak2 balik sekolah, petang bantu anak selesaikan kerja2 sekolah dan malam, rutin yang sama berulang dan berulang. Adakalanya rasa terlalu pantas masa berlalu, yelah semestinya masa tak pernah berhenti berpusing apatah lagi berundur, sedar sedar anak pun dah besar, tahun demi tahun berlalu. Lagi sepuluh tahun anak saya yang sulung akan menjangkau usia remaja 18 tahun, yang nombor dua 16 tahun dan yang kecil 10 tahun, masa 10 tahun itu akan hadir, insyaAllah, seperti usia perkahwinan kami 9 tahun ini rasanya sekejap cuma, sedar2 dah tahun ke 9, maknanya lagi 10 tahun jika diizinkanNya untuk menempuh masa itu bukanlah masa yang terlalu lama (semoga diberi peluang untuk membesarkan dan mendidik amanah Allah ini). Esok lusa atau tulat tiada siapa yang tahu apa yang akan berlaku, kita hanya merancang, Dia yang menentukan dan semoga kita bukan tergolong dikalangan orang2 yang rugi oleh kerana masa. Sememangnya banyak perkara yang kita telah tahu dan sedia maklum, cuma kadangkala ada perkara yang terlepas pandang, terlupa dan macam2 lagi, itulah manusia, ibarat ombak ada pasang dan surut, makanya perlu sedikit ruang untuk mendapat suntikan baru, hmmm…macam nak bagi ceramah motivasilah pula, takpalah kan, baik jadi teladan, buruk jadi sempadan. Sebagai manusia biasa yang tidak pernah lari dari membuat kesilapan, cumanya semoga esok lebih baik daripada hari ini.

Abha sejak dua tiga hari lepas panas disebelah pagi, mendung dan hujan di sebelah malam. Malam tadi hujan turun dengan lebatnya, terasa seperti di Malaysia pula, macam di rumah mak saya, atapnya zink jadi bila hujan turun kedengaran titik2 hujan, makin, lebat hujan bunyinya makin kuat, makin terasa sejuk, masa sekolah dulu kalau hujan sebelah malam cukup liat nak bangun pagi, masa tu terfikir bestnya kalau hari tu cuti sekolah. Tapi bila terfikirkan abah saya yang tidak boleh ke kebun untuk menoreh, tak hujan sebelah malam pun takapa. Kesian saya bila lihat riak muka abah yang susah hati sebab tak boleh menoreh ketika itu, sekarang ini hujan malam pun tak jadi masalah, sebab pokok getah dah bertukar pokok sawit, abah tak perlu susah payah ke kebun, semuanya diuruskan. Terkenang pula masa dulu2…tempat jatuh lagi dikenang.

Berbalik ke Abha, sebelah pagi matahari bersinar, apa yang seronoknya ketika ini, sebelah pagi bunyi/kicauan burung yang begitu meriah sekali, pokok dibelakang rumah jiran menjadi tempat mereka bersarang dan bertelur, makanya bunyi anak2 burung begitu riuh rendah minta makanan. Sekali sekala saya bawa hana keluar berjalan2 sekitar compound, rasalah sedikit panas berbanding duduk dalam rumah, sebab bahan binaan di sini direka serap haba, kalau sejuk malam tadi, walaupun diluar panas dalam rumah tetap sejuk. Hana pun kurang seminggu lagi berusia 6 bulan, sekejap kan, rasanya baru saja mak abah menemankan saya disini, menanti cucu yang ke 5. Sekarang dah boleh makan bubur yang dikisar, moi kalau loghat utaranya. Walaupun anak yang ke 3, tapi kerja2 memasak dan menyuapkan bubur dulunya saya tak lakukan. Masih teringat apabila bibik, pembantu rumah suapkan Bihah sambil dukung nak tarik perhatian. Bila saya suapkan Hana sekarang ni terasa juga sukarnya, sambil suap tangan sebelah lagi pegang mainan yang boleh tarik perhatiannya, hasilnya bila bubur habis bukan saja bib, baju pun comot. Sememangnya saya patut berterima kasih pada bibik dan baby sitter yang membesarkan anak2 saya pada tahun2 pertama tumbesaran mereka. Tapi terasa satu kerugian kerana saya telah miss satu step yang seharusnya saya lakukan. Kini Hana diperingkat menguatkan koordinasi otot2 tangan dan kakinya, gigi pertama juga dah mula kelihatan nak tumbuh. Sekali sekala dia meniarap lepas tu menangis tak tahu nak buat apa. Kegemarannya masih suka menghisap ibu jari jika nak tidur dan bila bawa jalan2, suka tidur dalam stroller. Hujung minggu lepas juga dapur tak berasap dua hari sebab management compound ni berbesar hati nak tukar kitchen cabinet yang dah lama hingga repui kayunya, itupun kira2nya setahun juga menunggu nak tukar..


Inilah kawasan kejiranan sindabad compound

Burung apa tu ye...pagi2 meriah berkicau

Ini bunga betul..bukan plastik tau

dapur baruku...wpun bukan kayu nyatoh, ada iras kayu pun oklah

Akses ke belakang rumah, ada bilik stor

Moi yang siap di masak bersama sup ikan salmon, brokoli dan lobak yang dikukus..

Kisar guna chopper, mudah juga..

Satu untuk hari ini, satu untuk esok..

sedia nak makan..

5 comments:

ruby said...

waa,cantik cabinet,bertambah expert le master chef kita ni memasak..hmm..teringat time balik malaysia dulu, ade sekali tu nabil boleh minta umi dia masak nasi n telur goreng je, asalkan tak makan kat luar.punyalah tak nak makan kat kedai mamat sorang tu..kalau balik n9 jangan cakap la, masak lemak cili api hari2 wan dia masak. ketam, udang,lala semua masak lemak cili api.. nabil! i miss u..

ruby said...

specialnye bubur utk si kecik tu.. he2,cepat2 le besar,t hana boleh sama2 kakak bihah tolong umi masak..

Ummu Nabil said...

dapur baru, menu sama jer..hehe, hmm...cepat2 besar boleh tolong umi..

Mrs.FHM said...

kak imah.....
cun nye dapor baru yerr...best la leh bukak2 tingkap camtu.... cam sonok jer masak hehe....

tak sabar la tgu sarah bleh mkn... boleh mintak resepi ngan kak imah kan kan....

Raihanah....MasyaAllah makin comeiiiiiii..... rasa baru jer gi tgk raihanah, masa tu kak imah lom abes pantang lg kan.

Ummu Nabil said...

na..tima kasih, he he dapur baru masaknya sama jer.
boleh..boleh..no hal tu,resepi mudah jer.. sarah pun makin berisi n comelll..bilalah buleh jumpa sarah nih..