Pages

June 26, 2011

Kenangan Hari ini


United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR)
Kami menghabiskan saki baki hari sebelum meninggalkan bumi Riyadh ini buat sementara sebelum kembali semula menjelang Ramadhan, insyaAllah.

Menyediakan dan menyenaraikan apa yang perlu untuk diselesaikan dengan harapan semoga semua yang dirancang memudahkan lagi perjalanan percutian dan sekembalinya ke bumi Riyadh ini.

Setelah beberapa tahun menetap di negara ini, Riyadh dan beberapa tempat yang pernah kami diami bukanlah lagi asing pada kami sekeluarga. Kejanggalan itu semakin jauh dari perasaan.

Melihat kepada budaya dan masyarakatnya mungkin seperkara dua tidak seiringan dengan adat budaya masyarakat melayu, tetapi semakin lama semakin terasa keserasiannya bak kata pepatah tak kenal maka tak cinta.

Semakin lama semakin serasi apabila azan berkumandang maka segala urusan jual beli berhenti seketika demi menghormati dan menyahut seruanNya, semakin selesa apabila para wanita memelihara pandangan para lelaki dengan hijabnya, semakin tenang apabila diberi peluang mengunjungi Baitullah dan Kota Madinah dengan izinNya. Jika dahulu selera kami sekeluarga adalah selera kampung bersama nasi putih dan segala lauk pauknya, tetapi kini bukanlah menjadi masalah untuk menjamu selera dengan nasi kabsa dan  nasi mandy. 
Walau begitu tempat jatuh lagi di kenang ibarat hujan emas di negeri orang, walau jauh beribu batu namun kedamaian dan ketenangan ada di situ.

Kami akan merindui sementara rakan taulan, jiran tetangga yang mewarnai kehidupan di sini. Apatah lagi pemusafiran ke Kota Makkah dan Madinah yang membawa bersama doa dan harapan. Semuanya akan tercatat sebagai kenangan yang berharga di dalam perjalanan sebuah kehidupan.

Ada yang berkata menentukan siapakah diri yang ingin di bawa mengembara adalah kunci besar pada menentukan kesan akhir yang bakal terhasil. Itulah yang dikatakan, 'Siapa kamu menentukan cara kamu melihat'. Kesannya pula ialah, 'Cara kamu melihat menentukan apa yang kamu dapat'. - petikan buku Secangkir Teh Pengubat Letih, karya ustaz Hasrizal Abdul Jamil.

Ada yang merantau demi mencari ilmu dan kefahaman, tidak kurang juga atas nama mencari rezeki, namun selagi niat dan tujuannya beriringan dengan syariat, semoga keberadaan di perantauan ini tidak sekadar habuan dunia malah juga imbuhan akhirat.


1 comment:

ruby said...

buah durian buah rambutan,
fovourite nabil buah tempatn,
biar jauh jark memshkan,
kalian sntisa dlm ingtn..