Pages

June 07, 2011

Riyadh kini sudah terasa bahangnya.

Suhu adakalanya mencecah 45 darjah celcius, panas dan kering.

Ketika ini fungsi  pendingin udara adakalanya tidak boleh menampung seluruh ruang rumah, setiap ruang dan bilik malah dapur juga memerlukan pendingin udara yang bergantian dengan pemanas udara ketika musim sejuk yang lalu.

Sesi persekolahan juga sudah mula berakhir bagi peringkat rendah, yang masih berlangsung hanyalah kepada pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan akhir sebelum bermulanya cuti musim panas selama kira-kira 2 bulan. Ramai yang merancang percutian sempena cuti sekolah dan ketika memuncaknya kepanasan di negara padang pasir ini.  



Suhu di luar ketika 4.53 petang

Kesesakan di Batha

Sekitar pasar ikan Batha


 Kehidupan harian berlangsung hari demi hari meninggalkan peristiwa demi peristiwa. Manusia semakin dihambat oleh kesibukan menguruskan segala macam urusan. Hanya sanya pada kehidupan itu ada nilai andai berpaksi iman yang teguh bersama takwa yang memagarinya.

Seperti ungkapan dialog antara Ubai bin Ka'ab dengan Umar al-Khattab r.a:

Umar al Khattab telah bertanya kepada Ubai bin Ka'ab r.a tentang takwa. Lalu Ubai menjawab (dengan bertanya soalan), "Pernahkah engkau lalu di jalan yang banyak duri?" Umar menjawab, "Sudah tentu!" Ubai bertanya, "Justeru apa yang engkau lakukan?" Umar menjawab,"Aku akan mengangkat sedikit kainku dan aku akan melangkah dengan berhati-hati." Ubai berkata,"Itulah yang dimaksudkan dengan takwa."

'Wahai orang-orang yang beriman! bertakwalah kepada Allah dengan sebenar-benar takwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam' (terjemahan surah Ali 'Imran: 102)

No comments: