Pages

March 11, 2009

Pendidikan & cabaran masa kini

Menjadi seorang ibu adalah satu tugas yang sangat mencabar. Apatah lagi ibu yang berada di luar Malaysia, seperti di Saudi ini. Bukanlah maksudnya ibu2 di Malaysia tiada cabarannya, tetapi berbeza, kerana berada di luar, tidak berada di dalam lingkungan yang sama, perbezaan budaya, bahasa, tatacara dan sebagainya. Jika diamati dari segi sistem persekolahan yang jauh berbeza dengan sistem persekolahan di Malaysia, tidak perlu bandingkan dengan sekolah persendirian/swasta, cukup hanya dengan sekolah kebangsaan biasa, banyak yang boleh disimpulkan. Mahu tak mahu sebagai ibu yang pastinya mahukan keseimbangan dalam diri anak2 perlu mengadakan sistem sokongan yang kuat supaya dapat mengimbangi kualiti tersebut. Mudah bicara tidak boleh terlalu meletakkan harapan yang tinggi pada pihak sekolah untuk membentuk keseimbangan dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani anak2. Jika dari segi intelek mungkin benar tapi tidak menyeluruh kepada keupayaan rohani dan emosi. Pendidikan hanya sebagai gedung ilmu yang disampaikan semasa sesi persekolahan, setakat itu, tidak ada unjuran yang boleh dilihat kesannya kepada hubungan praktikal seharian, contohnya nilai2 murni yang boleh diterapkan pada diri seorang pelajar.

Jika difikir impaknya bagi jangka masa panjang, kemungkinan akan wujudnya ketidakseimbangan dalam diri anak2 jika tidak diacu mengikut acuan yang sepatutnya. Ya kita boleh belajar dari kesilapan, tetapi ini bukannya eksperimen yang boleh kita lakukan beberapa kali sekiranya gagal mendapatkan keputusan yang dikehendaki. Lebih dibimbangi sekiranya wujud kecelaruan dalam jiwa anak2 terutamanya bagi yang semakin meningkat remaja.

Pendidikan adalah proses yang berterusan, tidak hanya tertumpu kepada sesi persekolahan. Pengalaman saya semasa menjalani sesi praktikal ketika mengambil kursus KPLI di sebuah sekolah berasrama penuh, sekolah yang dikenali sebagai sekolah elit, pelajar2nya memang berkeupayaan dari segi akademik, guru2 yang berdedikasi kerana sekiranya peratus keputusan jatuh dari tahun sebelumnya maka guru yang akan dipersalahkan kerana murid sememangnya boleh berjaya kerana pandai2 belaka. Namun dalam kebaikan itu tersimpul juga kekurangan, pernah seorang pelajar yang ditangkap kerana sering mengambil barang kawan2nya tanpa kebenaran, dalam erti kata mencuri, tapi bukanlah maknanya pelajar ini keluarganya miskin tetapi itu adalah hobinya menurut guru2 disitu, maka ibu bapa dipanggil oleh pengetua untuk memaklumkan perihal anaknya, namun respon yang diterima sebaliknya, ibubapa menyebelahi anak, tidak percaya perlakuan anak seperti tuduhan yang nyatakan oleh pengetua.

Inilah contoh kekeliruan jiwa yang berlaku, apatah lagi sekiranya ibu bapa sebagai sekolah pertama anak2 merelakannya. Jika difikir seimbas lalu, seperti tidak masuk akal, apatah lagi ibu bapa pelajar yang terdiri dari orang cerdik pandai atau educated, tetapi itulah yang berlaku, malah banyak juga disiarkan dalam akhbar, kes yang melibatkan ibubapa sanggup mengupah peguam untuk membela anak. Ya lah siapa tak sayang anak, kalau anak mengadu kena marah di sekolah pun dah rasa nak marah, kalau boleh nak jumpa dengan guru yang marah itu. Itulah cabarannya, kes itu berlaku apabila ibubapa menyerahkan bulat2 proses pendidikan kepada pihak sekolah. Perspektif yang berbeza, dari sudut pandangan seorang guru dan ibu bapa.

Masing2 perlu memainkan peranan, apatah apabila berada diluar lingkungan ini, peranan secara aktif supaya anak2 bukan sahaja celik membaca, menulis dan mengira malah lebih2 lagi dari aspek kerohanian. Berat tanggungjawab itu, namun itulah hakikatnya, fenomena, senario, situasi apapun istilahnya yang boleh diguna pakai bagi menerangkan keadaan semasa yang berlaku pada zaman ini, zaman yang lebih terkehadapan dari pelbagai aspek. Semoga kekuatan itu menjadi milik ibubapa yang sentiasa inginkan kebaikan bagi anak2nya, seperti mana firmanNya Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka sendiri yang mengubahnya, Ar Ra’ad:11.

No comments: