Pages

March 07, 2009

Aktiviti di hujung minggu

6 March 2009

Menonton Pertandingan Pidato Bahasa Melayu kategori nusantara dan antarabangsa. Penyertaan dari negara luar termasuk China, Russia, Kemboja, Australia, Belanda, Indonesia, Brunei dan Malaysia sendiri. Rasa terpegun melihat kepetahan rakyat negara lain menggunakan Bahasa Malaysia dengan teratur walaupun pelatnya masih ada. Mereka berpidato membincangkan tajuk yang dipilih. Begitu bersemangat dan menjiwai intipati kandungan. Saya tertarik pada pemidato dari Australia, Ayleen O’Hanion, penyampaian yang bersahaja namun penuh mesej menyampaikan pidato mengenai kepentingan pendidikan. Bait-bait bahasa yang tersusun dan disampaikan dengan tenang, berjaya menarik perhatian penonton supaya berfikir, katanya pembangunan bukanlah diukur dari pembangunan material tapi pembangunan asas ialah warga yang terdidik. Kenyataannya nampak umum dan biasa tapi cara dia meyampaikan dengan sepenuh hati rasa terkesan kepada pendengar. Walaupun mereka cuma menyampaikan pidato untuk sebuah pertandingan namun penghayatan isi kandungannya begitu bermakna, alangkah bagusnya jika yang menyampaikan itu adalah anak bangsa kita sendiri. Walaupun para peserta mengambil subjek Bahasa Malaysia sebagai subjek pilihan namun penguasaannya begitu tinggi, boleh berpantun, mengunakan peribahasa dan faham makna. Antara yang menarik ialah dari cempedak baiklah nangka dari tidak baiklah ada..bahasa melayu memang unik, penuh seni dan bermakna.

Kemudian penonton dihidangkan dengan persembahan teater yang membawa tema perjuangan bahasa. Bahasa melambangkan jiwa bangsa, jangan dibiarkan bahasa ibunda warisan nenek moyang kita dipijak2, dihina oleh bangsa sendiri. Begitu menarik dan sangat berkait dengan agenda mansuhkan PPSMI esok.


5 March 2009

Hujung minggu ialah hari bersama keluarga, di hujung minggulah biasanya masa yang sesuai untuk keluar membeli barang2 keperluan harian. Hari biasa bukannya tidak boleh tapi kurang sesuai memandangkan jadual yang ketat, pagi anak2 ke sekolah, petang masa buat homework, malam mengaji quran, manakala sebelah malam di Abha masih sejuk jadi kurang sesuai untuk kanak2 berada di luar, dan bila nak keluar di Saudi ni kenalah rancang masa betul2 kerana urusan jual beli akan berhenti seketika dan kedai2 akan ditutup bagi menghormati waktu solat, hanya akan dibuka selepas habis waktu solat kira2 15-20 minit. Mula2 dulu tak biasa juga, yelah membeli dalam keadaan tergesa2, sekejap saja sejurus azan akan ada kereta peronda polis atau pun mutawwa di shopping2 kompleks duk ronda sambil suruh solat. Waktu yang agak tenang untuk keluar membeli atau shopping ialah lepas Isya’ tapi sejak ada Raihanah kami kurang keluar sebelah malam. Kebiasaananya juga rakyat Saudi kurang gemar keluar selepas waktu Zuhur walaupun di hujung minggu, kereta di jalanraya akan banyak kelihatan hanya selepas waktu Asar terutamanya sebelah malam. Jika keluar selepas Asar cuma ada masa kira2 dua jam sahaja sebelum Maghrib, jadi kalau boleh pastikan dalam keadaan berwudhuk maka mudah solat Maghrib dimana2 surau atau masjid dan boleh sambung aktiviti seterusnya dan begitulah kebiasaannya. Sehinggakan apabila berada di Malaysia rasa kurang selesa bila berada di pusat membeli belah, kedai2 tak ditutup, sebelah sini azan berkumandang, masa yang sama kedai muzik teruskan operasi tak hormat waktu azan sekalipun. Ini antara kebaikan sepanjang berada di Saudi ni, dan satu lagi bagi kaum adam dapatlah menjaga pandangan mata sebab samada muslim atau tidak yang perempuan mestilah memakai abaya hitam, kalau yang bukan muslim tu sekurang2nya berselendang tutup kepala.

Bila bab shopping, sepanjang berada di sini, boleh kata tiap masa, tak kiralah awal bulan atau hujung bulan di mana2 sahaja ada pusat membeli belah parking biasanya penuh. Tak kiralah beli barang keperluan rumah atau pakaian, agakya memang hobi depa suka membeli barang, pastu tukar musim beli lagi, tukar lagi. Selain masa membeli yang sesuai kena juga pastikan barang2 nak beli disenaraikan, ye lah kalau di Malaysia agak2 terlupa bolehlah beli kat kedai runcit paling dekat, seperti di taman perumahan kami di Pulai Perdana, Pasar Mini Sulaiman Jaya belakang rumah je, bolehlah beli taugeh 50 sen, asam keping 50 sen, kentang sekilo, cabai kering setengah kilo, kat sini kalau terlupa tu kenalah tukar menu nak masak, takpun tunggulah malam suami balik kerja baru boleh keluar beli. Tempat yang biasanya dituju untuk membeli barang rumah termasuk ayam dan daging ialah Panda, hypermarket yang tersedia banyak pilihan. Manakala ikan selalunya di beli di pasar ikan yang terletak di Khamis Mushayat. Oleh kerana anak2 suka makan ikan lebih dari makan daging atau ayam makanya kunjungan ke pasar ikan perlu setiap minggu. Hasil laut di sini datangnya dari Jizan, kawasan perikanan yang terhampir, kira2 3 jam perjalanan ke Abha.

Ketam sr10-12/kilo

Udang sr25-30/kilo, sotong sr10/kilo

Bagha/ikan kembung sekilo sr6 -7
Hamra/ikan merah sr15 -17/sekilo

No comments: