Pages

February 27, 2009

Makkatul Mukarramah

25 February 2009, kami memulakan perjalanan ke Jeddah/Makkah.
Alhamdulillah dapat juga melaksanakan ibadah umrah. Mengelilingi baitullah yang membawa rasa rindu yang tinggi pada rumah Allah. Menyisip rasa insaf betapa kerdilnya insan, tiada daya dan upaya melainkan segalannya hanya dengan keizinanNya.

"Sesungguhnya rumah yang mula mula dibangun untuk (tempat beribadah) manusia, ialah Baitullah yang di Bakkah (Makkah) yang diberkati dan menjadi petunjuk bagi semua manusia." (surah A-li Imran ayat 96).




Mengimbas setiap jam, minit dan saat yang berlalu yang akan dipertangungjawabkan. Masa yang tidak akan undur walau sesaat, berlangsung dengan meningkatnya usia. Zaman berubah, manusia silih berganti, datang dan pergi mengunjungi baitullah, penuh harap, terlalu berhajat kepada Allah SWT yang serba cukup, Maha Berkuasa dan Maha Kaya, agar segala kekurangan sama ada dari segi iman, ilmu serta amal soleh dapat dipenuhi dengan kurnia-Nya. Tiada ertinya jika hidup jauh dari rahmatNya, tiadalah ketenangan jika tiada rasa manisnya iman, hilanglah arah jika hidup tiada pedoman, semoga sentiasa berada di bawah lembayung rahmat Nya, memperoleh keampunan Nya agar hidup lebih terarah dan terencana.

Sering diingatkan akan lima perkara sebelum datang lima perkara; masa hidup sebelum mati, masa muda sebelum tua, masa kaya sebelum miskin, masa sihat sebelum sakit dan masa senang sebelum sukar.

Semoga kesyukuran sentiasa menjadi peneman sepanjang jalan.

1 comment:

ruby said...

seronoknya diberi peluang mengunjungi Baitullah..semoga kita semua sentiasa berada dibwh rahmat dan kasih sayang Allah, mendapat kejayaan didunia dan diakhirat.. THANKS ALLAH FOR MY MOTHER,FATHER,SISTER AS YOU AND ALL MY BELOVED NEPHEWS N NIECES.