Pages

January 26, 2009

Anak anugerah

Pagi ni seperti hari-hari biasa, bangun uruskan anak-anak ke sekolah, seperti biasa abah mereka yang akan kejutkan, mungkin suara abah lagi kuat daripada suara umie, bila umie kejut macam2 alasan esp kakak, penatlah, nak tidolah, macam2 alasan dia bagi, pagi ni alasan dia abah tak belikan aiskrim, permintaan dia 3 hari lepas, dia masih ingat lagi dan sempat nak memikirkan alasan dalam mata duk pejam macam tu, hai.. kanak2 memang ingat sesuatu perkara esp yang dia suka ataupun kita pernah berjanji, tapi permintaannya itu kami tak tunaikan bimbang selsema dan batuk di musim sejuk nih. Abang seperti selalu, sentiasa seronok nak ke sekolah, jumpa kawan2..hari ni plak ada test math chapter 5 & 6, hari2 ada test persediaan sebelum exam first term tak lama lagi. Janji kalau dapat A semua subjek belikan mainan, bagi rangsangan sikit, sebenarnya hadiah tu dah belikan pun tapi belum buka lagi ada kat atas almari, beli sebab masa tu ada sale, jimaat skit...ye, dalam nak mendidik anak ni esp peringkat umur pra sekolah dan awal sekolah banyak juga cabarannya, kadang-kadang kena memujuk, kadang-kadang merangsang dan kadang-kadang menghukum. Pernah suatu ketika abang nakkan mainan, taklah mahal cuma sr10 tapi kami tetap taknak belikan sampai menangis teresak-esak. Bukan nak berlaku kejam cuma nak mendidik dia bahawa tak semua hasratnya akan tercapai esp yang melibatkan wang dan kesenangan. Rasanya ramai ibu bapa yang mengalami situasi yang sama, menangani situasi sekaligus berlangsungnya proses pendidikan, sukar juga nak menangani emosi anak dan pada masa yang sama perlu kawal perasaan dan berfikir apakah keputusan yang terbaik. Tapi terfikir juga ye zaman dulu2 bagaimana mak bapak didik anak yang ramai dengan segala kepayahan dan tak guna psikologi pun boleh berjaya...

Bercerita mengenai chinese new year, kami di Abha ni ada jiran berbangsa cina berasal dari tanah besar cina, berkahwin dengan lelaki arab berasal dari Jordan. Sekarang mempunyai 2 orang anak berumur 4 tahun dan 5 bulan, menganut kristian, sambut perayaan cina sambut juga krismas. Perkenalan yang telah menjangkau usia 3 tahun, sepanjang perkenalan adalah beberapa kali gathering bersama. Walaupun berlainan kepercayaan tapi mudah dan boleh di jadikan kawan. Ada masa diperlukan kami bantu, kami perlu bantuan mereka bantu, seperti kata pepatah orang memberi kita merasa, tapi menerima dan memberi pun ada batas2nya supaya tak terhutang budi..cuma niat dihati semoga hidayah diberi islam dianuti.

Alhamdulillah sepanjang menghuni di sini memiliki hubungan kejiranan yang baik, disamping itu adalah jiran2 lain dari Egypt, Syria, Lubnan, Palestine, dikelilingi arab foreigner dari asia barat. Saling kenal dan ambil tahu walaupun tidak semua perkara, bolehlah anak2 berkawan dengan anak2 arab ni, yang terkenal dengan kelasakannya, tangkas dan tulang yang kuat walaupun hari2 makan roti. Kecil2 lagi seawal 3 tahun mak bapak mereka dah lepaskan main di luar rumah. Keluar main dari tengahari sampai malam pun tak apa esp bila hujung minggu.

Jika difikir secara positif mungkin ada baiknya, lihatlah kanak2 palestine dikaca TV, masih kecil tapi dah berani baling batu ke arah tentera Israel, bersama2 berjuang mempertahankan tanah air. Berlainan pula situasi kita di Malaysia ibu bapa sering dibelenggu ketakutan dengan pelbagai kes jenayah yang tak sudah2 sehingga kadang kala nak biarkan anak bermain di taman permainan pun menjadi masalah, faktor keselamatan yang membimbangkan. Fenomena realiti hari ini, kebimbangan demi kebimbangan menghantui para ibu bapa apatah lagi anak2 yang semakin meningkat remaja. Kebimbangan yang kadang kala semakin menyempitkan ruang tumbesaran kanak-kanak. Kekuatan jati diri kanak2 di Palestine di bandingkan jati diri kanak2 Malaysia memang jauh berbeza, bukanlah nak menjadikan cara asuhan itu acuan tetapi mana yang baik dijadikan teladan dan buruk jadi sempadan. Semoga sama2 dapat melahirkan anak2 yang kuat ketahanan jiwanya, utuh peribadinya, mulia akhlaknya, tinggi pekertinya dan membesar untuk membela agamaNya. Semoga doanya jua menjadi bekalan kita di alam barzakh nanti.

2 comments:

ruby said...

ibu bapa mungkin bimbang dengan kuantiti anak yang sedikit,kerana apabila anak2 sudah besar ibu bapa akan kesunyian ditinggalkan. tapi apalah guna kuantiti jika tiada kualiti. belum tentu 12 orang anak sanggup menjaga ibu bapa mereka di hari tua..

Radh said...

first surfing from makcik......