Pages

January 24, 2009

wanita, isteri dan ibu

Samada memilih untuk berkerjaya atau suri rumahtangga sepenuh masa bergantung kepada keperluan sesebuah institusi rumahtangga. Ianya bersifat subjektif kerana hanya ahli keluarga yang mengetahui dan memahami kehendak keluarga tersebut. Walau apapun pilihannya, peranan wanita sebagai isteri dan ibu tidak boleh dinafikan. Ibu yang perlu menjadi master mind di dalam sesebuah rumah tangga, ibu jua yang perlu mereka bentuk, menyusun atur, menata ruang dan sebagainya. Pendek kata, ibu memiliki bidang kuasa yang besar selepas tanggungjawab seorang ayah. Walaupun jatuh pada tempat yang kedua selepas ketua keluarga, namun peranan yang sangat besar dalam mencorakkan sesebuah rumah tangga.

Jika boleh diumpakan sebuah rumah yang perlukan penataan cahaya yang cukup, susun atur yang sesuai, pemilihan warna yang seimbang, perabot yang selesa, cukup untuk menimbulkan keharmonian di dalam sebuah rumah, begitulah jua jika diumpakan peranan ibu dan isteri. Perlunya perancangan dan perencanaan yang tersusun ataupun well organize, mungkin ada kalanya tersasar dari rencana asal, tetapi sebagai manusia biasa perlu kita belajar dari kesilapan. Kesilapan yan akan mengajar dan mematangkan. Ibu yang bagaimanakah patut kita berperanan, ibu moden yang versetile, ibu yang open minded, ibu yang tradisional dan etc. Jawapannya bersifat subjektif, kerana manusia itu diciptakan unik dan eksklusif. Cuma panduan dan acuan mana yang kita hendak gunakan. Pastinya sebagai muslim kita perlu mengarahkan matlamat berdasarkan Al-quran dan sunnah. Tiada ibu yang inginkan kepincangan dalam hidup anaknya, cuma mungkin pendekatan yang digunakan berbeza. Ada yang memilih untuk menggunakan ketegasan dan disiplin dalam banyak perkara contohnya dalam hal berkaitan pendidikan, keagamaan malah dalam mencari kerjasama menguruskan rumah. Ada juga yang memilih approach anak sebagai kawan. Banyak yang perlu dipertimbangkan dalam memikirkan pendekatan mana yang sesuai antaranya faktor umur, gender, persekitaran dan sebagainya. Banyak pakar motivasi mengatakan perlunya pendekatan bersifat kasih sayang dan berlemah lembut lebih daripada pendekatan secara keras dan hukuman. Hmm..mari kita renungkan.

Apapun, sebagai manusia biasa yang tidak lari dari kesilapan, tiada istilah sempurna namun apa yang boleh dilakukan ialah peningkatan peranan sebagai ibu atau isteri ke arah yang lebih baik, bersedia melakukan perubahan, sentiasa bermotivasi untuk merencanakan sesuatu untuk ahli keluarga. Rasa beratnya tanggungjawab sebagai isteri dan ibu...namun untuk menggapai syurga Allah itu jua bukanlah jalan yang mudah, perlu padanya kekuatan walaupun menempuh onak dan duri, kerana sesungguhnya manusia itu tidak akan dikatakan beriman selagimana dia belum diuji (al-Ankabut:3).

2 comments:

Unknown said...

Ibu mitsali ibu sejati, Telapak ibu syurga dicari, Suami isteri iman sejati, Anak pewaris istiqamah daei, Amal soleh solehah insani, Mawaddah warahmah keluarga abadi.

ruby said...

you're the best daughter,sister,wife,friend n mum..may Allah bless you.