Pages

December 25, 2010

Mukhayyam Tarbawi 2, Riyadh


Alhamdulillah setinggi2 syukur padaNya yang telah mengizinkan berlangsungnya program Muqayyam Tarbawi 2 anjuran Persatuan Pelajar Malaysia Riyadh (PPM) pada 23 Disember 2010. Bersama gandingan tenaga-tenaga muda para ustaz yang mengerah tenaga, masa dan fikiran untuk menjayakan program kali ini bagi memastikan kelangsungan dakwah tetap berlaku walau di mana bumi dipijak. Juga bersama sokongan yang diberikan oleh para ibu bapa bagi menjayakan program ini mudah2an membawa limpah rahmatNya ke atas anak2 yang sedang membesar dengan cabaran hebat disekeliling mereka. Walaupun sehari cuma namun untuk menjadi titik perubahan bukanlah sesuatu yang mustahil dengan izinNya.

Penyertaan kali ini bukan sahaja menyaksikan anak2 sebagai peserta tetapi juga saya sebagai fasilitator. Lama benar peranan itu telah saya tinggalkan, dan kini berada pada usia yang bukan lagi remaja, terasa juga kejanggalannya. Tugasan yang sering disandang setiap kali program2 motivasi dan program2 kemasyarakatan ketika menuntut di universiti suatu masa dulu. Subhanallah Maha Suci Allah yang mengizinkan proses pentarbiyahan berlaku sepanjang tempoh pembelajaran, walau bukan secara formal tetapi pengalaman itulah yang lebih bermakna. Dan kini mereka juga sedang melaluinya. Proses pembelajara secara praktikal untuk menguruskan sesebuah program, jatuh bangunnya, kejayaan dan kegagalannya akan menjadi pengalaman berharga buat mereka.

Jika dulu di depan saya adalah adik2 yang masih di dalam lingkungan umur yang sama, remaja, tetapi kini di depan saya adalah kategori umur anak2 sendiri. Melihat dalam2 wajah peserta2 program seolah2 melihat anak2 saya sendiri. Ya Allah! tunjukkan jalan yang lurus kepada mereka, bantulah mereka melalui perjalanan hidup yang masih panjang. Bezanya kini kerana saya seorang ibu. Bahasa mereka adalah bahasa anak2 saya, senyuman di bibir mereka adalah senyuman anak2 saya juga.

Di pagi yang dingin dan tenang, tema program kali ini ialah membina ukhuwah mencipta sejarah menjurus kepada merapatkan lagi hubungan antara ahli kumpulan yang tersedia terjalin. Sesi ceramah yang memfokus kepada peranan solat dalam membentuk kehidupan dan menanam kecintaan kepada ar Rasul saw menjadi santapan hati anak2 sebelah pagi. Manakala sesi sebelah petang adalah sesi latihan dalam kumpulan (LDK) membincangkan topik2 semasa masa kini yang perlu diperjelaskan fungsi dan peranannya secara betul agar difahami dan tidak disalahguna. Pengolahan dan penyampaian mesej bergantung kepada kreativiti fasilitator dengan mengambil kira faktor umur peserta. Melihat secara keseluruhan program yang hanya berlangsung sehari ini cuba dioptimumkan sebaik mungkin oleh pihak penganjur supaya setiap ruang yang ada digunakan sepenuhnya untuk proses pembelajaran. Juga berlangsungnya proses perkongsian ilmu dan pengalaman antara peserta dan fasilitator yang menjadi input berguna bukan sahaja kepada para peserta malah juga semua pihak yang terlibat. Semoga usaha ini mendapat limpahan rahmatNya dan generasi Islam akan terus terdidik dan terpelihara untuk mencipta semula sejarah kegemilangan Islam.

Tamatnya program bukan bermakna berakhirnya satu proses pembelajaran tetapi ianya akan terus berlangsung dalam sebuah kehidupan samada disedari atau tidak sehinggalah detik terakhir kita di bumi sementara ini.Semoga cahaya kebenaran akan terus menyinari sepanjang perjalanan kehidupan ini.


1 comment:

ruby said...

Alhamdulillah,indahya hidup bila dikelilingi insn2 yg sntiasa brpesn2 kearh kebenrn..sukarnye utk menongkh arus dizamn jahiliah moden ni,akn sntisa brusaha menjadi sprti ikan yg x akn masin wlupun hidp dilautn..wlubgmnpn, tetp prlukan sokongan & bimbingn agr sntiasa mndpt sapaan & teguran supya sntisa brada lurs dilandasn kebnrn..