Pages

December 18, 2011

Alhamdulillah, syukur ucapan yang sering saya ingatkan pada anak-anak setiap kali mengejutkan mereka bangun dari tidur. Walaupun telah melatih mereka sejak kecil sehingga kini saya masih perlu mengingatkan mereka, berulang dan berulang.

Proses mendidik yang tidak ada jalan singkat, walau ada kalanya menguji kesabaran. Tetapi jika difikir semula bukan sahaja anak-anak malah yang telah dewasa juga perlu sentiasa diingatkan walau hakikatnya banyak yang telah atau pernah diketahui. Insan yang lupa, perlu sentiasa kepada peringatan. Usai solat Maghrib berjemaah bersama anak-anak sementara menunggu abah mereka pulang dari kerja, saya kira waktu dan ketika yang paling sesuai untuk sedikit muhasabah, peringatan dan perkongsian walau hakikatnya ianya lebih kepada tanggungjawab sebagai seorang ibu.

"Ya Allah! Bantulah hambaMu untuk mendidik amanah yang Engkau kurniakan ini dengan sesungguhnya, tiada yang lebih utama dan tujuan selainnya hanya keranaMu Ya Allah!, tunjukkanlah kami jalan yang benar, berilah kami kekuatan, janganlah Engkau campakkan ke dalam hati kami sifat lalai dan leka dalam melaksanakan tugas ini, jangan Ya Allah,  Engkau pesongkan hati kami setelah Engkau memberi petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami limpah Rahmat dari sisiMu,  terimalah ibadah kami ini dan jauhkanlah kami dari tipu daya syaitan yang menyesatkan, janganlah Ya Allah, Engkau bebankan kami beban yang tidak sanggup kami memikulnya, jauhkanlah kami dari fitnah dunia dan segala kejahatannya serta perliharalah kami dari siksa nerakaMu. Kasihanilah kedua ibu bapa kami sebagaimana mereka mengasihani kami semasa kami kecil, hanya Engkau (Ya Allah) yang kami sembah dan kepada Engkau sahajalah tempat kami meminta pertolongan."

1 comment:

ruby said...

peringatan buat mak ude jugk!! thanks angah :-)