Pages

September 22, 2010

Sambal Tempoyak Pucuk Ubi


Menu saya hari ini ialah sambal tempoyak pucuk ubi dan petai (gambar). Sambal tempoyak pucuk ubi atau pucuk kayu  ini sangat popular di kalangan orang-orang yang berasal dari Negeri Sembilan. Sebut sahaja sudah terbayang rasanya, aromanya yang menyelerakan apatah lagi di makan bersama nasi panas. Bertambah menariknya apabila menu ini dimasak oleh perantau yang jauh dari tanah air. Bukanlah sesuatu mudah untuk menghasilkan masakan tempatan di tempat orang. Bersama tempoyak, pucuk ubi, petai dan daun kunyit yang dibekalkan oleh mak, saya gabungkan untuk dimasak. Bak kata pepatah ikan di laut, asam di darat dalam periuk bertemu juga. Hasil mahsul dari bumi di Negeri Sembilan telah bertemu dalam periuk di Riyadh..hmm..

Jika ikut resepi asalnya menggunakan bukan sahaja pucuk ubi tetapi sejumlah pucuk antaranya daun kaduk dan pucuk labu. Tetapi memandangkan kesukaran untuk mendapatkan pucuk dan daun-daun yang lainnya, maka resepi ini dipermudahkan mengikut bahan-bahan sedia yang mudah diperolehi. Cara memasaknya mudah sahaja, pucuk ubi (segenggam), dua helai daun kunyit serta lima batang serai dihiris halus dibasuh dan toskan. Ikan bilis ditumbuk kasar, bawang merah dan putih dihiris. Di dalam periuk, masakkan santan, cili padi yang ditumbuk, ikan bilis, serai, bawang merah dan bawang putih serta kunyit. Masukkan  tempoyak, garam secukup rasa dan gula jika perlu. Setelah mendidih, masukkan pucuk ubi dan daun kunyit, kacau rata dan masukkan pula petai. Perlahankan api dan masak sehingga kelihatan pekat dan boleh dihidang. Selamat mencuba!

3 comments:

ruby said...

hmmm..sedapnye..tgk je jd lapr, dapat nasi panas sepnggan sedp tu makn dgn sambal tempoyak ni..

Ummu Nabil said...

Bagitau je kat mak, balik mak mesti buat..:))

ruby said...

dah bgthu, mak surh pegi petik pucuk ubi sndiri pas tu mask sndiri..ha2..tolong2..cucu2 blk je wan dia akn msk ape saje..siput sedut lemk cili api tu kalo nak tahu, nabil blk je wan dia buat..ish2..